Blog

Interview met Marcel en Matthijs over aandacht voor fietsroutes tijdens de bouw

Windplanblauw wordt gebouwd in de polders van Flevoland, midden in het Rivierduingebied. Het Rivierduingebied kenmerkt zich door een afwisselend landschap met grasland, kleine bossen en landbouw. Een prachtige omgeving om lekker te wandelen of te fietsen. Tijdens de bouw van Windplanblauw is er dan ook veel aandacht voor fietsers en wandelaars. We gaan in gesprek met Marcel van der Weijden van de Fietsersbond en Matthijs Klein, verkeersmanager bij Dura Vermeer.

© Fotografie: Martin Hogeboom

 

 

 

Marcel van der Weijden uit Swifterbant is al bijna 20 jaar vrijwilliger voor de Fietsersbond. Landelijk heeft de Fietsersbond 30.000 leden. Marcel is bij de afdeling Flevoland verantwoordelijk voor de gemeente Dronten.  Dit project is voor hem dicht bij huis en dat maakt het extra bijzonder. © Fotografie: Martin Hogeboom

 

 

 

Matthijs Klein van Dura Vermeer is als verkeersmanager betrokken geweest bij het BLVC-plan. Daarin wordt beschreven hoe de hoofdaannemer omgaat met bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie tijdens het project.

Voor Windplanblauw zijn best wat fietsroutes aangepast. Waarom?

Matthijs: “Binnen alle projecten van Dura Vermeer hebben we in het bijzonder oog voor de fietsers in het gebied. Vooral veiligheid is daarbij een belangrijk aspect. Bij Windplanblauw hebben we gekeken hoe we een kruising van fietsers en bouwverkeer (en daarmee een mogelijk onveilige situatie) kunnen voorkomen. De beste oplossing was in dit geval het afsluiten van fietspaden.”

Het afsluiten van fietspaden is een fikse ingreep. Vertel!

Marcel: “De Fietsersbond wil natuurlijk de fietsroutes en -paden zoveel mogelijk vrijhouden. Wellicht met verkeersregelaars, maar we streven ernaar dat de fietser zoveel mogelijk gebruik kan blijven maken van het gebied. Dat is echter niet altijd mogelijk. Veiligheid staat ook bij ons hoog in het vaandel. We willen fietsers ook niet dagelijks confronteren met zwaar werkverkeer. Maar we zijn niet per se blij met zo’n afsluiting. Gelukkig hebben we het kunnen beperken door tijdsvensters af te spreken.”

Matthijs: “Dat klopt. We hebben afgesproken dat de fietspaden door de week gesloten zijn, maar in het weekend weer opengesteld worden. Zo kunnen recreanten in het weekend gebruik blijven maken van het gebied. Daarnaast gaan de fietspaden ook doordeweeks weer open als de werkzaamheden afgerond zijn.”

Hoe ging dat verder in zijn werk?

Marcel: “Als Fietsersbond hebben we een adviserende rol. We kunnen een bepaalde aanpak niet afdwingen. Soms is het voor ons ook lastig, per aannemer gelden er weer andere regels. Buiten dit werkgebied zie je projecten waar fietsers wel mogen blijven fietsen. Maar ik ben blij met de onderlinge communicatie. Dat is beter dan bij andere projecten die ik tot nu toe heb gezien. Op aanraden van de Fietsersbond zijn er bijvoorbeeld kaartjes gemaakt met teksten als: u bevindt zich hier, dit zijn de snelste routes naar Swifterbant. Dat is erg duidelijk voor de fietsers in het gebied. Daarnaast zit ik in de werkgroep van Windplanblauw. We zijn verschillende keren bij elkaar gekomen om over zaken te spreken die impact hebben op het gebied. Dat heeft echt toegevoegde waarde.”

Matthijs: “We proberen er zoveel mogelijk voor te zorgen dat de omfietstijd minimaal is. En zijn de werkzaamheden in een bepaald gebied afgerond? Dan zorgen we ervoor dat de borden zo snel mogelijk weggehaald worden, zodat fietsers weer volop gebruik kunnen maken van de paden.”

Wat levert de samenwerking op voor de fietsers?

Marcel: “Ik hoop dat we als Fietsersbond op deze manier een bijdrage hebben geleverd aan de communicatie naar de fietser toe. Mensen stellen het op prijs als ze weten waar ze aan toe zijn. Is een route tijdelijk afgesloten? Hang desnoods een geplastificeerd A4’tje op met deze boodschap. Het kost de aannemer misschien wat extra energie, maar ik denk dat het belangrijk is voor het hele project.”

Matthijs: “Helaas kunnen we niet voorkomen dat mensen even moeten omfietsen. Maar zo zorgen we samen voor een veilige en bereikbare omgeving. Overigens hebben we de aangepaste routes van het lange afstandswandelpad door het Rivierduingebied ook afgestemd met Wandelnet.”

Tips voor fietsers in het gebied?

Marcel: “Maak eens een mooie ronde door het Rivierduingebied en fiets via het Ketelmeer terug. Dat doe ik ook regelmatig ’s avonds na het werk. Prachtige route!”

Matthijs: “De Visvijverweg is inmiddels helemaal vrij van omleidingen, zowel door de week als in het weekend. Alleen het fietspad langs de Noordertocht blijft door de week afgesloten.”

 

Twitter

Blogs