Aannemer F&B Windpower aan het woord
F&B Windpower, onderdeel van de F&B Group, is verantwoordelijk voor de sanering van windpark Irene Vorrink, de bestaande windturbines langs de IJsselmeerdijk. Vanaf april gaan zij aan de slag om de turbines van windpark Irene Vorrink te demonteren. De 28 windturbines die er nu staan worden weggehaald en vervangen voor 24 nieuwe windturbines. Hoe dat in z’n werk gaat? Daar vertellen Jesse Cuperus, project coördinator F&B Group en Pieter Thys Faber, uitvoerder F&B Group meer over.
Hoe gaat de sanering van windturbines in z’n werk?
Jesse: “De windturbines zijn opgebouwd uit diverse componenten. De windturbine bestaat uit de bladen, hub, gondel en in dit geval een tweetal mastdelen. Deze onderdelen worden stuk voor stuk gedemonteerd. Om een windturbine vanaf het IJsselmeer te kunnen saneren wordt er samengewerkt met een maritieme partner. Naast het gebruik van speciale schepen en sleepboten worden er mobiele opstelplaatsen voor de kranen gerealiseerd middels drijvende gestabiliseerde pontons. Om deze opstelplaatsen te positioneren worden er spudpalen gebruikt, zodat de kranen veilig kunnen hijsen. Zodra de onderdelen van de windturbines gedemonteerd zijn, worden ze gezekerd op pontons en door sleepboten afgevoerd.”
Hoe lang gaat het saneren duren?
Jesse: “We ontmantelen een windturbine van dit formaat in één werkdag. In dit project worden echter niet alleen de windturbines weggehaald, maar ook de fundaties. Deze windturbines staan niet op een betonfundatie zoals gebruikelijk op land, maar op een mono paalfundatie (een enkele metalen buispaal). Die palen moeten bij dit project ook gedeeltelijk worden verwijderd en tenslotte verwijderen we onder andere ook de bekabeling aan land. Het volledige saneringsproject neemt daardoor enkele maanden in beslag.”
Wat merken omwonenden en het scheepsverkeer van de sanering?
Jesse: “Het saneren van de windturbines gebeurt vanwege de dijkveiligheid en beperkte ruimte vanaf het water. Ook het transport van de gedemonteerde windturbine onderdelen verloopt via het water. De werkzaamheden op land beperken zich tot het verwijderen van kabels en herstel van het dijklichaam. Door deze aanpak waarbij de werkzaamheden grotendeels via het IJsselmeer worden uitgevoerd hebben omwonenden en verkeer minimaal last van de sanering en transporten.
Pieter vult aan: “Tijdens het saneren en de bouw van de windmolens is het gebied uit veiligheid niet toegankelijk voor scheepsvaart. Voor het scheepsverkeer wordt het werkgebied van Windplanblauw afgezet door middel van betonning. Zo kan je precies zien tot waar het gebied is afgesloten. Het gebied komt er natuurlijk wel anders uit te zien. Vanaf de snelweg A6 gaat het iconische beeld veranderen. Sinds 1997 staan de kenmerkende Nordtank windturbines op een rij parallel aan de A6 te draaien. Dat worden straks verder op het IJsselmeer twee rijen van 12 moderne windturbines.”