Verwijderen van oude windmolens: dit komt er allemaal bij kijken
In januari is Windplanblauw begonnen met het verwijderen van de eerste 12 windmolens aan de Klokbekertocht. Dit om ruimte te maken voor de nieuwe turbines. Bij het verwijderen van de oude windmolens komt behoorlijk wat kijken.
Wim Robbertsen, projectmanager bij Business in Wind, coördineert het hele proces als aannemer.Â
Plannen, ontheffingen en maatregelen
“Voordat er begonnen kan worden met het verwijderen van windmolens moeten er werk- en hijsplannen worden opgesteld”, zo legt Wim uit. “In deze plannen staat nauwkeurig beschreven wat we gaan doen en welke maatregelen we nemen om de werkzaamheden zo veilig, gezond en schoon mogelijk uit te voeren. Deze plannen worden zorgvuldig afgestemd met Windplanblauw en gebruikt voor het indienen van sloopmeldingen en het aanvragen van ontheffingen om de windmolens weg te kunnen halen.”
Speciaal transport
“Om de windmolens te kunnen afvoeren is speciaal transport nodig. De losse onderdelen van de windmolens zijn zeer lang en zwaar.” Wim licht toe: “Om met speciaal transport op de plek van de windmolen te komen, moeten we veel regelen. Denk aan het verplaatsen van borden of verkeerslichten. Dit beschrijven we in een routesurvey waar ook een vergunning voor aangevraagd moet worden.”
Inrichten op veiligheid
“Als laatste moet de netbeheerder de windmolen loskoppelen van de stroom. Hiervoor moeten de stroomkabels worden doorgeknipt. Als alles is geregeld en alle ontheffingen en vergunningen zijn verleend, starten de voorbereidende werkzaamheden op de plek waar de windmolen staat om deze te kunnen verwijderen. Veiligheid gaat voor alles, dus richten wij de plek zo in dat ons personeel veilig kan werken en de hijskraan stevig en stabiel kan staan.”
“Het verwijderen van een windmolen duurt vaak 1 of maximaal 2 dagen.”
De wind bepaalt
Als alle voorbereidingen zijn gedaan, gaat het echte weghalen van de windmolen van start. “Althans, als de wind het toelaat,” zo zegt Wim. “De kracht van de wind bepaalt of wij de werkzaamheden kunnen starten. De rotorbladen worden er als eerste afgehaald en juist dit onderdeel vangt uiteraard de meeste wind. Onze planning verandert dus ook geregeld, wat ons werk extra uitdagend maakt. Gelukkig is ons team flexibel en halen we verloren tijd ook gerust in op zaterdag.”
Gestroomlijnd teamwerk
Voor het verwijderen van de windmolens is vaak een team nodig van zes monteurs. De rotorbladen (de wieken) zijn met hun 33 meter het langste onderdeel van de windmolen. Ze wegen samen 25.000 kilo. Bij het aftakelen van de rotorbladen zitten er collega’s in de windmolen en tegelijkertijd staan er collega’s buiten in het veld om de hijskraan met behulp van touwen te begeleiden. In ongeveer een half uur liggen de bladen op de grond en worden zij gedemonteerd.
Na de rotorbladen verwijderen de monteurs de gondel. Dit is het zwaarste onderdeel en weegt maar liefst 57.000 kilo. De mast van 67 meter lang, wordt in drie delen gedemonteerd en vervoerd. Na het weghalen van de windmolen wordt het fundament waarop de windmolen staat uitgebikt en het staal uit de fundering verwijderd.
Het verwijderen van een windmolen duurt vaak 1 of maximaal 2 dagen. Intussen is de volgende windmolen al voorbereid en zodra de hijskraan klaar is met de eerste windmolen, wordt hij meteen verplaatst naar de tweede plek. Op deze manier wordt de hele rij windmolens in een treintje verwijderd.
Een tweede leven
Onderdelen van drie windmolens worden in Kazachstan gebruikt voor reserveonderdelen. De masten gaan naar het oud ijzer. De andere windmolens gaan via de haven van Rotterdam naar Litouwen. Vanuit Litouwen gaan ze per trein ook naar Kazachstan, waar zij een tweede leven krijgen. In Nederland staan inmiddels steeds grotere windmolens, maar in andere landen worden ‘onze’ kleinere turbines nog graag gebruikt. Reden hiervoor is dat deze windmolens met relatief kleinere kranen gemonteerd kunnen worden en gemakkelijk in onderhoud zijn. Ook het uitgebikte beton en staal uit de fundering wordt gerecycled.