In gesprek met: Herman Klein van De Waard
Windplanblauw wordt gebouwd door mannen en vrouwen in Flevoland. Van omgevingsmanagers tot uitvoerders en van kraanmachinisten tot timmermannen. In dit bericht stellen we uitvoerder Herman Klein van grondverzetbedrijf De Waard aan je voor.
Wie: Herman Klein
Woonplaats: Elburg
Werkgever: De Waard
Rol: Uitvoerder
Wat is de rol van De Waard bij de werkzaamheden van Windplanblauw?
“De Waard is een grondverzetbedrijf. Bij Windplanblauw zijn wij dus verantwoordelijk voor alle grondwerkzaamheden. Dit betekent dat wij vaak als eerste aan het werk zijn in een gebied en dat was ook hier het geval. Een klein jaartje geleden, toen er verder nog niemand op het land aan het werk was, waren wij al bezig met het graven van cunetten voor de parkwegen. Dit zijn uitgravingen in een niet draagkrachtige grondlaag. Hierin plaatsen we bewapeningsnetten, waardoor het wel genoeg draagkracht heeft voor de grote machines die over de parkwegen moeten rijden. Ook brachten we in het begin duikers aan in de sloten en verzamelden we puinfundatie voor het asfalt.”
En wat is jouw rol hierbij?
“De Waard is onderaannemer van Dura Vermeer, dus van hen krijgen we opdrachten en tekeningen aangeleverd van hoe het eruit moet komen te zien. Mijn werk is dan om het juiste aantal mensen en aantal machines te bepalen en in te plannen om het werk volgens planning klaar te krijgen.”
Jullie werken veel op het land van boeren, hoe is dat contact?
“Het meeste contact loopt via de omgevingsmanager van onze opdrachtgever Dura Vermeer. Dura Vermeer heeft ook de afspraken met de boeren gemaakt. Maar je bent toch zelf bij de boer te gast, zo zie ik het altijd. Sommige van die boeren vinden het fijn als ze, voordat we echt bij hen op het land te werk gaan, even een belletje te krijgen. We vertellen dat we eraan komen en wat we precies gaan doen. De boeren zijn altijd welkom om te komen kijken naar onze werkzaamheden. Om te zien of het verloopt zoals afgesproken en of het allemaal in goeie harmonie gaat. Je hebt altijd wel een keer een kleinigheidje dat net anders opgevat wordt. Soms schuift de planning op het laatste moment op door de weersomstandigheden. We komen hier altijd weer samen tot een oplossing. En meestal gaat het gewoon goed.”
Wat is het meest uitdagende aan het werk?
“Je hebt altijd een verschil tussen theorie en praktijk. De modellen worden op kantoor gemaakt. Als je dan op locatie bent, dan zijn soms de hoogtes van het maaiveld net anders. Theorie en praktijk lopen nooit helemaal gelijk, maar dat is een interessant stukje uitdaging. Om het op dat moment ook weer op te lossen, zodat het dan toch weer goed uitvoerbaar wordt.
Wat bij Windplanblauw ook een uitdaging is zijn de natte polders. Als je op klei aan het werk bent en het heeft een poosje geregend, dan wordt het lastig om de werkzaamheden uit te voeren. Als de klei droog is kun je met een vrachtwagen door het land heen rijden. Als je een dag regen hebt gehad kun je er al niet eens meer over lopen. Dat is wel eens vervelend, maar soms zit het mee en soms zit het tegen. Je bent met onze werkzaamheden altijd afhankelijk van het weer.”
Verlopen de laatste werkzaamheden volgens planning?
“We hebben de laatste fundaties ontgraven en nu moeten we de gestorte fundaties aanvullen. Rond week 7 wordt de eerste lijn opgeleverd aan windmolenleverancier Vestas. De andere lijnen rond week 13. Als Vestas de eerste lijn windmolens heeft staan, dan komen wij weer terug. Waarschijnlijk rond oktober/november dit jaar. Dan gaan wij de kraanopstelplaatsen verkleinen naar de definitieve situatie. En we verwijderen asfalt, halen de puinfundatie eruit en herstellen drainage voor de boeren. Daarna wordt het land teruggegeven aan de boeren.
Zoals het nu lijkt lopen we mooi op schema. Het wordt voor ons ook steeds makkelijker en overzichtelijker. We hebben met best veel partijen te maken, met betonbouw, met de heiers en met de asfaltwerkzaamheden. Wij moeten voor iedereen op tijd klaar zijn, zodat zij weer door kunnen met hun werkzaamheden. Vroom Funderingstechnieken is nu klaar met heiwerkzaamheden, dus daar hoeven wij geen rekening meer mee te houden.”
Hoe verloopt die samenwerking met de andere partijen?
“Goed, we hebben een daily stand (dagelijkse korte bijeenkomst, red.) hier op het project, daar geeft iedereen zijn of haar werkzaamheden door. En we hebben een achtwekenplanning. Daar staan echt de grote lijnen in. Bijvoorbeeld hier gaan we een parkweg aanleggen, daar gaan we fundaties uitgraven en daar zijn we bezig met een heiplateau. Zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.”
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Wat ik het leukste vind is om buiten te zien wat ik op kantoor van de tekening af bedenk. Binnen kijk ik wat de werkzaamheden zijn, wat voor materiaal we nodig hebben. Dan bestel ik dat en als je dan buiten je rondje doet en je ziet dat het allemaal klopt. Dat het allemaal loopt, zoals je het eigenlijk bedacht hebt. Dat geeft je wel een goed gevoel, dat is leuk; daar ben je voor aan het puzzelen.”