Stand van zaken bouw
In het IJsselmeer
Eind maart is het werkgebied in het IJsselmeer afgezet. Boten mogen niet zonder toestemming het werkgebied in varen. Vanaf maart zijn de windmolens van windpark Irene Vorrink één voor één stilgezet en gereed gemaakt voor demontage.
De windmolens zijn inmiddels allemaal afgebroken. Het enige dat nog te zien is, zijn de restanten van de zogeheten monopiles. Omroep Flevoland heeft hier opnamen van gemaakt. F&B Group is nu bezig met het verwijderen van de fundaties. Zo’n 90% van windmolens kan worden gerecycled. De bladen van de windmolens vormden hierbij de grootste uitdaging, omdat deze bestaan uit composiet. De bladen van de windmolens van Irene Vorrink worden gerecycled tot onder meer ski’s en snowboards. Ook hiervan heeft Omroep Flevoland een artikel op de website staan.
Ballast Nedam is gestart met de werkzaamheden om 24 cofferdam constructies te maken. Eerst vinden de heiwerkzaamheden plaats om daarna het hulpwerk te realiseren. Om de definitieve betonfundatie te realiseren, moet er een bekisting worden aangebracht. De bekisting wordt gemaakt van prefab betonplaten en vervolgens wordt er ter plaatse beton bovenop gestort om de cofferdam sterk genoeg te maken. In mei is Ballast Nedam gestart met gestuurde boringen onder de IJsselmeerdijk en de A6 door. Dit is nodig om een kabelverbinding te kunnen leggen tussen de windmolens in het IJsselmeer en het onderstation op land. Een boring die onder een primaire waterkering door gaat, is voor een poldergebied een waar huzarenstukje. Omroep Flevoland maakte hier deze reportage van.
Op het land
De bouw van de windmolens door Vestas verloopt voorspoedig. Langs de Vuursteentocht is woensdag 27 april de eerste molen gereed gekomen. Dat wil zeggen: het casco. De nacelle, hub en wieken zitten eraan. Het binnenwerk moet nog worden geïnstalleerd. Bij windsnelheden van 10 meter per seconde of meer (windkracht 5-6) kan er niet worden gehesen. Als alles volgens planning verloopt, wordt vanaf eind mei ook gestart met de bouw van de windmolens in het oostelijke gebied, langs de Elandtocht en de Rendiertocht. De bouw van het onderstation schiet ook al op. De eerste transformator staat klaar om de 33kV van de windmolens om te zetten naar de 150kV die naar het hoofdstation van TenneT moet worden gebracht. De 150kV kabelverbinding is getest met hoogspanning en klaar voor zijn definitieve taak. Deze week wordt de tweede transformator op zijn plek gezet en opgebouwd, aangesloten en getest.